صفر تا سکو

مستند صفر تا سکو ، به کارگردانی سحر مصیبی و تهیه کنندگی مشترک طهورا ابوالقاسمی و مهتاب کرامتی روایت زندگی خواهران افسانه ای وشوکار ایران است.



صفر تا سکو

  • سایر عوامل صفر تا سکو عبارتند از : 

  • فیلمبردار : رضا عبیات 

  • تدوین : همیلا موید 

  • صدابردار : علی علوی 

  • صداگذار : رامین ابوالصدق

  • مدیر تولید : سمیرا علایی 

  • عکاس : مریم مجد


  • «از صفر تا سکو» داستان زندگی ( شهربانو، سهیلا و الهه منصوریان) سه خواهر قهرمان ووشو جهان است که از شهرستان سمیرم اصفهان محل تولد آنها آغاز و به مسابقات اندونزی ختم می‌شود. مراحل تحقیق این فیلم بلند مستند داستانی از فروردین 93 آغاز شده است. مصیبی درباره پرداختن به زندگی این سه خواهر قهرمان در یک مستند گفت: این سه خواهر با شرایط سختی که داشتند توانستند زندگی خود را به مرحله‌ای برسانند که هم اکنون به عنوان قهرمانان جهان‌ در رشته ورزشی ووشو شناخته می‌شوند، این وجه پرتلاش بودن آنها برایم بسیار جذاب بود.
  • این سه خواهر به تازگی در آخرین رقابت های جهانی خود توانستند به 2 مدال طلا و یک برنز دست پیدا کنند. همچنین شهربانو یکی از سه خواهر وشوکار تا کنون رکورد دریافت 6 مدال طلای جهانی متوالی را در کارنامه خود دارد.
  • در نهایت بعد از اکران مستند صفر تا سکو در جشنوارسینما حقیقت ، جایزه بهترین فیلم مستند جشنواره حقیقت با عنوان "نشان فیروزه" به مهتاب کرامتی و طهورا ابوالقاسمی برای تهیه کنندگی "صفر تا سکو" تعلق گرفت.

صفر تا سکو

مهتاب کرامتی با «صفر تا سکو» برنده جایزه بهترین فیلم مستند ایران

مهتاب کرامتی با مستند «صفر تا سکو» برنده جایزه بهترین فیلم بلند از مهم ترین رویداد مستند ایران و خاورمیانه شد.
 
به گزارش «تابناک»؛ پس از رقابتی نفس گیر، فیلم‌های «صفر تا سکو» با 6 عنوان و «آوانتاژ» و «ننا» با 5 عنوان نامزدی، در صدر فهرست نامزدهای دریافت جایزه از دهمین جشنواره سینماحقیقت قرار گرفتند. مستندهای «بزم رزم»، «جمعه قالی»، «آن دو»، «آبی کمرنگ»، «راه بی‌عبور» با 3 عنوان نامزدی و «رئیس‌الوزراء»، «متهمین دایره بیستم» و «کوپریتو» هم با 2 عنوان، رتبه‌های بعدی را از آن خود کردند.
 
در مراسمی که عصر 21 آذرماه 1395 در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد، از اسامی برندگان جوایز دهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت بدین ترتیب رونمایی شد. در بخشی از اختتامیه جشنواره سینماحقیقت از پروفسور فرایلینگر که در دوران جنگ ایران و عراق به مجروحان شیمیایی کمک کرده تقدیر شد. 
 
محمدرضا شهیدی فر مجری برنامه درباره این پروفسور گفت: ایشان در حوزه مستند کاری نکرده اند اما از جمله کسانی هستند که همه ما به نوعی به او مدیون هستیم. او جراحی بود که مجروحین جنگ را چه در زمان جنگ و چه پس از آن با جدیت در اتریش درمان می کردند.

شهیدی فر خصلت ویژه پروفسور فرایلینگر را کار بزرگی دانست که او انجام داده است. او به جهانیان ثابت کرد که عراق علیه ایران سلاح شیمیایی به کار می برده است. پروفسور فرایلینگر در زمان جنگ به ایران می آید و با بردن سندهایی به جهان ثابت می کند که چنین جنایتی انجام گرفته است.

مصطفی رزاق کریمی درباره این پروفسور گفت:  زمانی مجروحی با اولین پرواز به وین آمد که او را سریع جدا کردند و وضعیت او به قدری وخیم بود که معروف شد شهید شده و این پروفسور این مجروح را نجات داد. جایزه این پزشک را دو نفر از جانبازان دادند.

پروفسور فراینینگر در این مراسم گفت: افتخار بزرگی است امشب برای من و خیلی خوشحال هستم که آمدم هرچند نمی دانستم قرار است از من  تقدیر شود.من سپاسگذار خدا هستم که توانستم به بیشتر مجروحین  شیمیایی کمک کنم چرا که خیلی از آنها در راه از بین می رفتند و من نمی توانستم به آنها کمک کنم.اما امروز خوشحالم که دو نفر از جانبازان شیمیایی ایران را دیدم که سالم در کنار خانواده و بچه هایشان هستند.

فراینینگر آرزو کرد جنگ شیمیایی تکرار نشود چرا که  جنگ معمولی نیست و انسان ها  را می کشد و به کشتن ادامه می دهد چرا که مجروحین شیمیایی و اثرات این نوع جنگ می ماند و ما باید دعا کنیم و اتحاد دلی داشته باشیم تا دیگر این جنگ ها ادامه نیابد. این پزشک که در زمان جنگ جهانی دوم دو سال اسیر شده بوده و همین اتفاق باعث می شود در این راه تلاش مضاعفی کند مورد تشویق های بسیار حاضرین قرار گرفت.



صفر تا سکو

صفر تا سکوی خواهران ووشوکار/ روایتی از زندگی شهربانو، الهه و سهیلا منصوریان!

ساخت فیلم مستند ورزشی "صفر تا سکو" با چنین ساختار و تشکیلاتی در ایران و اختصاص آن به زندگی شهربانو، الهه و سهیلا منصوریان در سطح حرفه ای و قهرمانی در یکی از سخت ترین رشته های ورزشی، استقبال تماشاگران را به همراه داشت، این فیلم بعد از اکران اول به اکران دوم و اکران ویژه کشید و همین امر بهانه ای شد تا خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان گفت وگویی را با "سحر مصیبی" کارگردان این فیلم داشته باشد که در ذیل می خوانید:

شکل گیری ساخت ایده این فیلم از کجا شکل گرفت ؟

از حدود 3 سال قبل به واسطه تهیه یک تله فیلم همراه با خانم کرامتی و ابوالقاسمی با خواهران منصوریان آشنا شدیم که در آن الهه و شهربانو منصوریان بازی کردند بعد از آن، این آشنایی ادامه پیدا کرد و منجر به رفت و آمد شد. در طی این رفت و آمدها و دیدن وضعیت زندگی آنها و گذشته ای که داشتند، این ایده را در فکر ما به وجود آورد که می تواند سوژه خوبی برای ساخت یک فیلم در زمینه مستند باشد، چرا که مستند، بیشتر با زندگی واقعی ارتباط دارد.
مراحل پیش ساخت و تولید این فیلم چه مدت بود؟

از حدود 2 سال پیش بعد از شکل گیری این ایده شروع به انجام تحقیقات در این زمینه و تهیه آرشیو مسابقات، و بعد از تهیه پیش ساخت آن از حدود یک سال ونیم پیش شروع به ساخت فیلم کردیم که مراحل ساخت آن در سمیرم، اصفهان، تهران و خارج از ایران از جمله اندونزی بود که منجر به ساخت فیلم 84 دقیقه ای شد. کار بسیار سنگینی بود چرا که مراحل فیلم برداری در زمان های متفاوت و فضاهای متفاوتی بودند؛ حضور در محل زندگی کاراکترهای اصلی فیلم ، محل تمرین آنها و مسابقات، متفاوت با فیلم هایی بود که تا به حال ساخته بودم و از این لحاظ نیز با توجه به مستند بودن بودجه ی سنگینی را در برداشت.

از اکران فیلم بگویید، آیا پیش بینی چنین بازخوردی را داشتید؟

به دلیل اینکه برای نخستین بار تجربه مستند سازی را داشتم، نمی دانستم چه بازخوردی داشته و با چه استقبالی از سوی تماشاگران و سینما گران مواجه می شوم، البته با دید خوبی وارد جشنواره شدم، اما واقعیت را بگویم پیش بینی چنین استقبالی را نداشتم. استقبال باورنکردنی بود؛ تماشاگران با فیلم ارتباط بسیار خوبی برقرار کردند خوشحالم که بینندگان توانستند با تمامی اجزا فیلم از کاراکتر تا تمام فضاهایی که فیلم داشت ارتباط برقرار کنند و خود را جزیی از آن بدانند. حتی سینماگران نیز از این فیلم استقبال کردند و آن را فیلم متفاوتی در فیلم سازی مستند عنوان کردند. اگر فیلم اینگونه به دل همه نشسته، نتیجه کار تیمی قوی و توانمند است که طی حدود دو سال در کنار من بودند؛ از فیلم بردار، صدا بردار، عکاس، تدوینگر و مدیر تولید بسیار خوبی که داشتم باید قدردانی و تشکر کنم و همین طور خانواده منصوریان که در طی این حدود دو سال من و تیمم با آنها زندگی کردیم.

شما مستند ساز نبودید و فیلم ساز داستانی هستید، چه تفاوت هایی در این زمینه بود و احساساتتان چگونه بود و هست؟

من حدود 17 سال درحوزه سینمای داستانی فعالیت داشتم و فیلم سازی کردم، دیدن سختی ها و خاص بودن شخصیت اجتماعی خواهران منصوریان موجب شد تا چنین ایده ای پیدا کنم، در زمینه داستانی بر اساس داستانی که نوشته می شود فیلم جلو می رود و در این راه گاهی به ناامیدی می رسی، اما در این فیلم چنین احساسی نداشتم؛ با واقعیات روبرو بودیم، با آدم های فیلم در فضایی واقعی وحقیقی زندگی کردیم و با آن ها غمگین و یا شاد می شدیم. احساسات همه واقعی و واکنش ها طبیعی بود و فکر می کنم همین مساله موجب شد تا بیننده ارتباط بهتری با آن برقرار کند.

آیا برای نمایش این فیلم در سراسر کشور و حضور در جشنواره های بین المللی داخلی وخارجی تصمیماتی دارید؟

ما اول منتظر برخورد تماشاگران با فیلم بودیم و به طور قطع در مواردی که گفتید تصمیماتی گرفته شده است که بیشتر، تهیه کنندگان فیلم مسئول آن هستند، اما حتما با توجه به فیلمی که ساخته شده و بازخوردی که دیدیم به دنبال اکران آن در دیگر استان ها و یا جشنواره ها خواهیم بود تا مخاطبان بیشتری با کاراکترهای ما آشنا شوند.

* گفت و گو از الهه مولادوست - خبرگزاری ایسنا


الهه منصوریان

نقش اول مستند "صفر تا سکو": با این فیلم بارها گریه کردم

منصوریان با اشاره به موضوع فیلم مستند "صفر تا سکو" گفت: این فیلم واقعیات زندگی من و خواهرانم است، سختی هایی که در گذشته داشتیم و تلاش هایی که برای رسیدن به زندگی بهتر ورسیدن به آرزوهایمان کردیم.

الهه منصوریان، شخصیت طلایی و اول فیلم مستند "صفر تا سکو" که این روزها اکران فیلم شان با استقبال بسیار خوبی از سوی تماشاگران در جشنواره حقیقت روبرو شده است، در گفت و گو با خبرنگار ورزشی ایسنا، اظهار کرد: آشنایی من با عوامل فیلم به مسابقه بدلکاری و تله فیلمی که سحر مصیبی داشت، برمی گردد. رفت و آمدی که با او داشتیم وحضور وی و تهیه کنندگان فیلم در منزل ما و آشنایی با گذشته ما که مسئولیت تهیه مخارج زندگی خانواده بر عهده دختر خانواده که از اتفاق ورزشکار هم است و علاقمندی زیادی به ادامه فعالیت در ورزش و رسیدن به سکوهای حرفه ای وقهرمانی دارد و تلاشی که برای تهیه مخارج زندگی می کند برایشان جالب بود.

وی افزود: حدود دو سال پیش، تیم کاری ایشان به تهیه آرشیو فیلم مسابقات ما و تحقیقات مربوطه پرداختند و بعد از چند ماه مراحل پیش ساخت آن را شروع کردند و بعد با فیلمبرداری در سمیرم، اصفهان اردوهای تیم ملی در تهران و همچنین مسابقاتی که داشتیم از جمله اندونزی که شهربانو در آن شرکت داشت فیلم کامل شد. در تمام این دو سال کارگردان و عوامل آن ها در کنار ما زندگی کردند و می توان گفت تجربه ای جالب داشتند؛ تجاربی که فکر کنم برای نخستین بار با آن روبرو شدند و شاید دیگر برایشان تکرار نشود.

منصوریان ادامه داد: روز اول و قبل از اکران در بین مردم بودیم، اما کسی ما را نمی شناخت، ولی بعد از فیلم بسیاری برای گرفتن عکس وامضا نزد ما آمدند و ابراز محبت کردند بسیاری از آنها اطلاعاتی از زندگی ما نداشتند و گفتند با دیدن این فیلم خود را در فضایی که شما بودید احساس کردیم؛ با شما خندیدیم و گریه کردیم. به نظرمن اتفاقات طبیعی که در فیلم به نمایش گذاشته شد آن را جذاب کرده بود، " انگار با فیلم نفس می کشی"  جمله ای بود که همه در مورد فیلم بعد از دیدن آن گفتند. استقبال به حدی بود که بعد از اکران روز نخست و شلوغی اکران در روز دوم، درخواست ها کار را به اکران ویژه برای پنج شنبه کشید.

منصوریان با اشاره به اینکه این فیلم اولین فیلم مستند در حوزه ورزش با این مضمون است، گفت: در حوزه مستند سازی ورزشی، چنین فیلمی با نگاه به زندگی یک ورزشکار، تا به حال کار نشده و موضوع تازه ای بود که به خوبی به تمام زوایای آن پرداخته شده و تیمی قوی آن را ساخته اند که کار قوی آنها موجب جذب مخاطب شده است. با توجه به بازتاب و بازخوردی که با تماشاگران طی این دو روز داشتیم، فکر می کنم این فیلم پتانسیل حضور در جشنواره هایی مثل فجر و جشنواره های بین المللی خارجی را داشته، البته در کنار نمایش سراسری که می تواند در کشور داشته باشد. باید این نکته را باید یادآوری کنم که به دنبال مطرح شدن نیستم و فقط می خواستیم مردم با زندگی ما آشنا شوند و زندگی سختی که داشتیم و مشکلاتی که سال ها با آن روبرو بودیم و پشت سر گذاشتیم و همچنین تلاش و انگیزه برای ساختن زندگی بهتر و آینده ای درخشان و اینکه می توان در بدترین شرایط وسختی های با تلاش به آنچه که آرزو داری برسی و ناامید نشوی و درجا نزنی.

وی با بیان اینکه در فیلم صحنه های شاد و غمگین زیادی وجود دارد، ادامه داد: 3 بار فیلم را دیدم؛ یک بار در مرحله پیش ساخت و دو مرتبه هم در اکران عمومی، هر بار با سکانس های غمگین آن گریه کردم و با لحظات شاد آن خندیدم. واقعا اذیت می شوم وقتی آن را می بینم؛ یاد آوری سختی هایی که در گذشته داشتیم، راههای سختی که طی کردیم تا به این جا برسیم، تحمل سختی ها برای ساختن روزهایی زیبا و قشنگ برای خود و خانواده ای که آن ها را دوست داری و تلاش می کنی تا به آرزوهایت برسی.

منصوریان در خصوص تاثیر گذارترین سکانس مستند "صفر تا سکو" گفت: هر سکانسی که مادرم در آن حضور دارد برایم ازرشمند است، مادرم مهمترین و با ارزشمندترین دارایی من است، اما در یکی از سکانس ها که تازه از اردوی تیم ملی برگشتم و خسته هستم لالایی غمگینی که مادرم برایم می خواند تاثیر بسیار زیادی روی من گذاشت و فکر کنم برای مخاطبان نیز اینگونه بود.

قهرمان ووشو بانوان جهان، با ابراز علاقمندی به دنیای سینما و بازیگری اضافه کرد: کار جلوی دوربین برایم بسیار راحت است و با آن مشکلی ندارم پیش از این در یک تله فیلم اکشن به کارگردانی سحر مصیبی حضور داشتم هنوز ما را کارگردانان نمی شناسند و پیشنهادی نداشتم، اما اولویت اول من ورزش و ووشو و فعالیت در این حوزه برای ادامه قهرمانی و بعد از آن خدمت به کشورم در هر زمینه ای که مناسب است.




همیشه مخاطب مستند بوده‌ام

مستند «صفر تا سکو» ساخته‌ی سحر مصیبی در روز اول و دوم جشنواره‌ی سینماحقیقت به نمایش درآمد و مورد استقبال زیاد مخاطبان قرار گرفت. این مستند به تهیه‌کنندگی مهتاب کرامتی و طهورا ابولقاسمی ساخته شده است. بازیگر‌ی که علاقه‌اش به سینمای مستند را با حضور حرفه‌ای در این عرصه پیگیری کرده است.

به گزارش فیلم‌نت نیوز و به نقل از روابط عمومی جشنواره‌ی سینماحقیقت، مهتاب کرامتی تهیه‌کننده‌ی فیلم مستند «صفر تا سکو» در گفت‌و‌گویی به علاقه‌اش به سینمای مستند اشاره کرد و گفت: «اگرچه در سال‌های فعالیت هنری‌ام ارتباط تنگانگی با سینمای مستند نداشتم اما همیشه مخاطب آثار مستند بودم.»

مهتاب کرامتی، درباره‌ی جریان مستند‌سازی در ایران گفت: «در عصری قرار داریم که جوان‌ها کمتر کتاب می‌خوانند و در این شرایط مستند ابزار ارتباطی مناسبی است که از طریق آن به جوانان آموزش دهیم.»
این بازیگر سینما با اشاره به کارکرد اطلاع‌رسانی در حوزه‌ی مستند، ادامه داد: «من در زمینه‌ی اطلاع‌رسانی مستند تجربیات خوبی دارم و درباره‌ی سوژه‌های مختلف اطلاعات کسب کرده‌ام.»
کرامتی درباره اثرگذاری سینماحقیقت، گفت: «ازدحام فعالان عرصه‌های مختلف سینما و مخاطبان سینمای مستند را در مدت برگزاری جشنواره مشاهده کردیم. این حجم حضور مخاطبان علاقه‌مند به سینما نشان می‌دهد، جشنواره‌ی سینماحقیقت موثر عمل می‌کند.من در این چند روز جشنواره شاهد حضور فعالان سینمای داستانی بودم که این موضوع مهمی است و نشان می‌دهد اهل سینمای داستانی هم از جشنواره‌ی مستند استقبال می‌کنند. مستندسازان وقتی این حجم استقبال را می‌بینند باید مطمئن باشند که کار خود را درست انجام داده‌اند.»
مهتاب کرامتی با اشاره به استقبال مخاطبان از اکران فیلم‌ «صفر تا سکو» در جشنواره‌ی سینماحقیقت،تاکید کرد: «وقتی قرار شد فیلم ما در روز اول جشنواره اکران شود، من نگران شدم که در این روز هنوز تنور جشنواره داغ نشده، اما از آن‌جایی که مطمئن بودم این فیلم می‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند انتظار این استقبال را داشتم.»
این بازیگر سینما و تلویزیون اضافه کرد: «البته استقبال به تنهایی اهمیت ندارد و مهم این  است که بعد از اتمام فیلم مخاطب با حال  خوب از سینما بیرون بیاید و این اتفاق هم افتاد. امیدوارم با اکران ویژه‌ای که برای فیلم گذاشته‌اند، مخاطبان بیشتری بتوانند فیلم را ببینند.»
فیلم مستند «صفر تا سکو» به تهیه‌کنندگی مهتاب کرامتی و کارگردانی سحر مصیبی پنج‌شنبه‌شب ساعت ۲۲:۴۵ در سالن شماره یک پردیس سینمایی چارسو در قالب سانس ویژه اکران می‌شود.



جشنواره‌ی مستند امسال فراموش‌نشدنی است

مستند «صفر تا سکو» به تهیه‌کنندگی طهورا ابوالقاسمی و مهتاب کرامتی یکی از مستندهای شرکت‌کننده در جشنواره‌ی سینماحقیقت است که در پنج رشته نامزد دریافت جایزه شده است. سحر مصیبی، کارگردان این مستند در گفت‌و‌گویی کوتاه از دهمین جشنواره‌ی سینماحقیقت و تجربه‌ی ساخت این مستند گفت.

به گزارش فیلم‌نت نیوز و به نقل از روابط عمومی دهمین دوره‌ی جشنواره‌ی سینماحقیقت؛ سحر مصیبی کارگردان مستند صفر تا سکو که در ۵ رشته  نامزد دریافت جایزه در جشنوراه‌ی دهم فیلم حقیقت شده است، درباره‌ی استقبال از جشنواره‌ی سینماحقیقت گفت: «برای دیدن بسیاری از فیلم‌ها به دلیل جمعیت زیادی که برای تماشای مستندها آمده بودند پشت درهای بسته ماندیم.»

این مستندساز، مردان ارباب جمشید، مسافران، دیپلماسی آقای نادری و آن دو را مستندهای تاثیرگذار این دوره از جشنواره‌ دانست و گفت: «استقبال  بی‌نظیری که از فیلم‌ها شد شگفت‌زده‌مان می‌کرد و این جشنواره را به جشنواره‌ای فراموش‌نشدنی تبدیل کرد.»
او تجربه‌ی ساخت مستند صفر تا سکو را که ۲ سال طول کشیده تجربه‌ای بسیار شیرین برای خودش که همیشه در سینمای داستانی مشغول فعالیت  بوده توصیف کرد و توضیح داد: «زمانی که کار، تمام شد همه‌ی ما از اینکه باید از هم جدا می‌شدیم ناراحت بودیم چرا که فضای خیلی متفاوتی از سینما را تجربه کردیم که نه با بازتابی از زندگی که بدون هیچ فیلتری با خود زندگی در تماس بود.»
مستند صفر تا سکو، داستان زندگی شهربانو، سهیلا و الهه منصوریان، سه خواهر قهرمان ووشوی جهان را روایت می‌کند. داستان این مستند از شهرستان سمیرم اصفهان (محل تولد آنها) آغاز و به مسابقات اندونزی ختم می‌شود.