آیا شما هم معمولاً وقت‌هایی که بیشتر ورزش می‌کنید، صورتتان بیشتر جوش می‌زند؟ خب، اگر شما هم چنین حسی را تجربه کرده‌اید، بهتر است بدانید تنها نیستید. اما اینکه علت جوش‌زدن بعد از ورزش چیست، قطعاً شما را متعجب خواهد کرد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با فیتامین همراه باشید، تا شما را از علت جوش‌زدن بعد از ورزش آگاه کنیم.

در حقیقت، ورزش‌کردن برای پوست فوق‌العاده است. با ورزش‌کردن، جریان خون شتاب گرفته، هورمون‌ها تنظیم شده و منافذ پوستتان نیز باز می‌شود. حالا این سؤال پیش می‌آید که با وجود این مسائل، چگونه بعد از ورزش جوش می‌زنیم؟ اگر این مشکل ربطی به ورزش ندارد، پس این همه جوش از کجا می‌آید؟ برای پاسخ این پرسش‌ها بهتر است از یک متخصص پوست و مو کمک بگیریم و نکات زیر را باهم بررسی کنیم.

ترفندهای مقابله با دشمنی به نام جوش

۱ با صورت تمیز ورزش کنید

قطعاً فقط عرق‌کردن نیست که باعث جوش‌زدنِ صورت بعد از ورزش خواهد شد. عرق با چه چیزی در تماس است؛ اگر عرق با باکتری‌ها و آلودگی‌های صورت تماس داشته باشد، بدون شک جوش خواهید زد. به‌خاطر همین بهتر است پوستتان قبل از شروعِ تمرین، کاملاً تمیز باشد و هرگونه باکتری موجود روی صورتتان را کاملاً پاک کرده باشید. به یاد داشته باشید که هیچ‌گاه موقع ورزش، آرایش روی صورتتان نباشد؛ البته استفاده از مرطوب‌کننده یا ضدآفتابِ بدون عطر، بدون پارابن و بدون چربی نیز پیشنهاد بدی نیست؛ ولی بهتر است که کاملاً صورتتان تمیز باشد.

۲ لباس مناسب بپوشید و از کلاه لبه‌دار استفاده نکنید

تحقیقات بسیاری نشان داده که مشکلِ جوش‌زدن بعد از ورزش، ارتباط مستقیم با لباس‌هایی دارد که می‌پوشیم؛ برای مثال، پوشیدن لباس‌های تنگِ ورزشی یا استفاده از کلاه‌های لبه‌دار، همگی باعث بروز جوش خواهد شد؛ زیرا لباسِ تنگ، مانعِ نفس‌کشیدنِ سلول‌های پوستی و تولید باکتری و مرگ سلول‌های پوستی می‌شود. بنابراین کلید رهایی از جوش بعد از ورزش، پوشیدنِ لباس‌های راحت‌تر و با قابلیت جریان هوا وجود داشته باشد.

۳ به صورتتان دست نزنید!

دست‌های ما از باکتری پوشیده شده است؛ زیرا همیشه در حال لمس وسایل مختلف هستیم. بهتر است دستگیره‌های مترو، اتوبوس و دستگیره درِ حمام را به یاد بیاورید. قطعاً تصمیم ندارید تا همه باکتری‌های روی دستتان را به صورت خود انتقال دهید؛ بنابراین بهترین راه برای پیشگیری از این کار، اجتناب از دست‌زدن به صورتتان در حین ورزش است. اگر باشگاه می‌روید که دیگر بهتر است به کلی صورتتان را فراموش کنید؛ زیرا تمام وسایل ورزشی پر از میکروب بوده و ورزشکاران با دست‌های عرق‌کرده، هر چیزی را لمس می‌کنند.

نکته مهم: اگر حتماً باید صورت خود را لمس کنید، بهتر است با دست‌های تمیز، این کار را انجام دهید.

۴ به‌طور منظم صورتتان را لایه‌برداری کنید

صحبت از سلول‌های مرده شد، بهتر است برای کاهش آکنه و پاکسازیِ کل صورت از سلول‌های مرده، به‌سراغِ لایه‌بردارها یا (اکسفولیاسیون) بروید. با این کار، همیشه پوستی شفاف و شاداب خواهید داشت.

۵ بلافاصله بعد از ورزش صورت خود را بشویید

بهتر است بلافاصله بعد از ورزش، صورتتان را بشویید. اگر حس می‌کنید شستن با آب فایده ندارد، بهتر است از پاک‌کننده‌هایِ حاویِ بنزوئیل پروکساید استفاده کنید تا خیالتان از اینکه دیگر جوش نزنید و کاملاً میکروب‌کشی شده باشید، راحت باشد.

۶ میکروب‌کشی وسایل ورزشی

بهتر است هر چند وقت یک‌بار با دستمال و مایع ضدعفونی‌کننده، همه وسایل و دستگاه‌های ورزشی را تمیز کنید؛ زیرا باکتری‌ها همیشه در حال رشد هستند و با تماس دست، بلافاصله میکروب‌ها به صورتتان منتقل می‌شود.

سخن آخر

همان‌طورکه گفته شد، باید همیشه قبل و بعد از انجام ورزش، دوش بگیریم تا با بدنی تمیز تمرینات خود را شروع کنیم. با این کار، از بروز جوش جلوگیره کرده و همواره پوستی شاداب خواهیم داشت.