خواهران منصوریان

سانداکار وزن منهای ۵۲ کیلوگرم و سانداکار وزن منهای ۶۵ کیلوگرم ووشوی بانوان ایران به مدال طلای مسابقات قهرمانی جهان دست یافتند.

سایت فدراسیون ووشو ،  در روز پایانی چهاردهمین دوره پیکارهای ووشوی بزرگسالان جهان در شهر «کازان» روسیه، «الهه منصوریان» در فینال وزن منهای 52 کیلوگرم با «لوان تای هوانگ» از ویتنام روبه‌رو شد و با برتری در دو راند متوالی به مدال طلای این رویداد مهم دست یافت.

این دومین مدال طلای الهه منصوریان در مسابقات قهرمانی جهان محسوب می‌شود.

خواهران منصوریان

منصوریان پیش از این «سیلویا پراتوی» از اندونزی را ناک اوت کرده بود و مقابل «هی بین کیم» نماینده عنوان دار کره جنوبی و رقیب دیرینه خود در دو راند متوالی به پیروزی رسیده بود.

همچنین «شهربانو منصوریان» سانداکار وزن منهای 65 کیلوگرم تیم ملی ووشوی ایران سزاوارنه مدال طلای مسابقات ووشوی قهرمانی جهان را کسب کرد.

سه شنبه شب و در روز پایانی چهاردهمین دوره پیکارهای ووشوی بزرگسالان جهان  در شهر «کازان» روسیه «شهربانو منصوریان» در رقابت پایانی وزن منهای 65 کیلوگرم ساندای بانوان به مصاف «زکی احمد» از مصر رفت و در دیداری تماشایی در دو راند به پیروزی رسید و طلای جهان را برگردن آویخت.

خواهران منصوریان

وی پیش از این برای رسیدن به فینال حریفانی از قزاقستان، آمریکا و هند را شکست داده بود.

این چهارمین مدال طلای شهربانو منصوریان در مسابقات قهرمانی جهان است.

خواهران منصوریان



آوار دیوار چین در سرزمین تزارها

«تیم ملی ووشوی ایران به سلطه چین پایان داد و قهرمان جهان شد». این خبری شیرین بود که سه شنبه شب در تمام کانال های خبری و رسانه ها سوژه داغ بود. این اتفاق تاریخی بعد از 13 دوره برگزاری این مسابقات و قهرمانی بلامنازع چشم بادامی ها رخ داد و روسیه شاهد این تاریخ سازی قهرمانان ووشوی ایران بود.

شاگردان حسین اوجاقی که پیش از این چین را بالای سر خود می دیدند، کاری کردند کارستان. تصاویر منتشر شده از مربیان چین هنگام تماشای مسابقه معین تقوی که چیزی جز نگرانی سر خوردن قهرمانی از دست شان را نشان نمی داد، قدرت تیم کشورمان را بیش از پیش نمایان کرد.

 

اولین طلا به نام الهه

اولین طلای ساندای ایران را الهه منصوریان ضرب کرد. کسی که برای این میدان هشت کیلو وزن کم کرده بود و به «گل» هم گفته دو مچ پا ندارد. الهه در فینال با حریف ویتنام روبه رو شد اما تلاش هایش در لیگ چین نتیجه داد تا قهرمان وزن 52 کیلوگرم ایران به قولش به سردار آزمون عمل کند و طلای جهان را بگیرد. الهه خیلی زود اعلام کرد مدالش را برای حمایت از موسسه خیریه کامرانی به فروش خواهد گذاشت تا طلایش بیش از همیشه بدرخشد.الهه دومین طلای جهانش را به دست آورد.

 

عکسی که مشهور شد !

شهربانو منصوریان پس از الهه خیلی زود دومین مدال طلای ساندای ایران را گرفت تا یک طلای دیگر به سه طلای قهرمانی جهانش اضافه کند.تصویر بالای سر بردن حریف در مسابقه توسط شهربانو از آن عکس ها بود که در سراسر جهان بازدید داشت و همه از قدرت بانوی ووشوی ایران صحبت کردند.

 

خداحافظی با طلای چهارم

مریم هاشمی آخرین نماینده ساندای بانوان بود که وداعی طلایی هم با قهرمانی جهان و هم با ورزش حرفه ای داشت. سانداکار وزن 70- کیلوگرم مقتدرانه تا فینال آمد و برای زیر پا آوردن سکوی قهرمانی نماینده پرمدال فیلیپین را شکست داد. هاشمی هم مانند شهربانو چهارمین طلای جهانش را به گردن اندات. اشک های هاشمی بعد از خداحافظی صحنه هایی را رقم زد که هیچ گاه از یاد نخواهد رفت.

 

استارت طلایی، پایان نقره ای

با پایان طلایی بانوان ساندا، نوبت به پسران رسید. اولین مدال طلای پسران ساندا را هم محسن محمدسیفی گرفت. کسی که ماه ها بود برای این میدان تلاش می کرد و در داخل و خارج از اردو تمرینات سخت و پرفشار را به جان خرید تا طلای جهان از دستانش سر نخورد. محمدسیفی برای کسب چهارمین طلای جهانش فاتح جلال مصری را با شکست به سکوی دوم فرستاد تا هدفش رنگ واقعیت بگیرد.

یوسف صبری از آن سانداکاران جوانی بود که نخستین آوردگاه جهانی در رده بزرگسالان را تجربه کرد. همین دلیل هم مدال طلایش را درخشان تر کرد تا ساندای ایران در وزن 75- کیلوگرم تا به اینجای کار بیمه شود. نماینده ماکائو در فینال این وزن نتوانست مانع صبری جوان شود تا یک طلای دیگر به ایران اضافه شود.

در ادامه سیل قهرمانی های سانداکاران نوبت معین تقوی شد تا او هم نامش را طلایی کند. سانداکار وزن 85 کیلوگرم ایران راهش را تا فینال هموار کرد تا برای رسیدن به سکوی قهرمانی فقط «ایلیا وارچینا» بلاروسی را مقابل خود ببیند. رقیبی که مانعی برای تقوی نشد تا با قهرمانی او دلهره قهرمان نشدن به دل چینی ها راه پیدا کند.  

میلاد عارفی مقام دیگر جوان تیم اوجاقی بود که از هم تیمی هایش عقب نماند و طلای جهان را به گردن آویخت. سانداکار وزن 90- کیلوگرم ایران در دو راند بر «علی عمر» مصری پیروز شد تا به راحتی نخستین طلای جهان در رده بزرگسالانش را بگیرد.

 

نقره ای که بوی طلا می دهد

روی موج مدال های طلای ساندا، نوبت کاپیتان بود که پنجمین طلای جهانش را ضرب کند. حمیدرضا قلی پور کارش را مقتدرانه آغاز کرد. اما حریف قدرش در نیمه نهایی رقابت ناجوانمردانه را در پیش گرفت تا دست کاپیتان را در فینال ببندد. «دانیل فلورین» سانداکار رومانی و قهرمان مسابقات کی وان با آگاهی از مصدومیت کهنه قلی پور مدام به زانوی کاپیتان ایران ضربه می زد تا او را از پای درآورد. اما بازهم قلی پور خودش را به فینال رسید. مرحله ای که رقیب چینی نهایت استفاده را برد و مدال طلای وزن 90+ کیلوگرم را به دست آورد. وقتی روند صعود قلی پور از زمان عمل جراحی پایش تا رسیدنش به انتخابی و تمریناتش را نگاهی بیندازیم، می بینیم که نقره اش از همیشه طلایی تر است. تیم ایران همچنین با نقره قلی پور بود که عنوان قهرمانی را از چین گرفت. چینی‌ها 7 مدال طلا و یک برنز کسب کردند، اما با توجه به اینکه قلی‌پور مدال نقره کسب کرده بود ایران یک نقره از چینی‌ها بیشتر داشت و به همین دلیل قهرمان مسابقات شدیم.

 

یک طلا و دو برنز دیگر

به جز ساندا، تیم دوئلین ایران هم متشکل از فرشاد عربی، نوید مکوندی و امیرمحمد رضایی با 9.61 امتیاز طلایی شد. زهرا کیانی و هانیه رجبی هم تالوکارانی بودند که برنز این مسابقات را از آن خود کردند.

 

تاریخچه قهرمانی جهان

با توجه به اینکه ووشو در المپیک حضور ندارد، مسابقات قهرمانی جهان از مهم ترین رقابت های این ورزش است. قهرمانی جهان هر دو سال یک بار برگزار می شود و اولین دوره اش هم در سال 1991 به میزبانی چین که مهد ووشوی جهان است برگزار شد. اما در دوره اول مسابقات فقط در تالو برگزار می شد و ساندا از دور سوم (1995) جای خود را در قهرمانی جهان باز کرد.

ایران نیز از چهارمین دوره این مسابقات (1997) و از ایتالیا پای به میدان رقابت گذاشت. اولین حضور ایران در قهرمانی جهان مقتدرانه بود و با 2 طلا، یک نقره و یک برنز جایگاه ششم به ایران رسید. یکی از طلایی های این میدان حسین اوجاقی بود.

ایران در دوره پنجم قهرمانی جهان (1999_ هنگ کنگ) با دو طلا و یک برنز یک پله صعود کرد و در رده پنجم ایستاد. اوجاقی در این دوره هم طلایش را تکرار کرد. در مسابقات ایروان ارمنستان اما با وجود اینکه اولین مدال تالوی ایران به دست آمد و با کسب سه مدال طلا، یک مدال نقره و سه مدال برنز بیشترین مدال را نسبته به دو دوره پیش گرفتیم، ایران جایگاه ششمش در رم را تکرار کرد.

بدترین عملکرد ووشو در دوره هفتم به میزبانی ماکائو به دست آمد که با یک طلا و یک برنز به رده 12 سقوط کردیم. قهرمانی جهان سال 2005 ویتنام جایی بود که باید تلخی دوزادهمی جبران می شد. در این دوره اولین مدال بانوان هم توسط راضیه طهماسب در ساندا به دست آمد و در نهایت ایران با کسب دو مدال طلا، یک نقره و دو مدال برنز هشتم شد.

صعود پلکانی ووشو تا قهرمانی چین ادامه پیدا کرد و ایران با کسب یک طلا، پنج نقره و سه برنز خود را تا رده هفتم آورد. حمیدرضا قلی پور اولین مدال طلای جهانش را در این میدان به دست آورد تا نویدبخش روزهای خوبی برای ووشو باشد.

دهمین دوره قهرمانی جهان (2009) در تورنتو کانادا برگزار شد. جایی که ووشوی ایران چهره یکی از قدرت های برتر را به خود گرفت و برای نخستین بار نایب قهرمان جهان شد. پنج مدال طلا، شش مدال نقره و یک برنز برای رسیدن به این عنوان کافی بود. تیم دوئلین هم با طلایی که گرفت خوب درخشید. الهه منصوریان و محسن محمدسیفی برای اولین بار به این میدان آمدند و با قلی پور نقره ای شدند.

عنوان نایب قهرمانی ایران در یازدهمین دوره هم تکرار شد و شش مدال طلا، دو نقره و سه برنز در ترکیه چهره مدعی ایران را ثابت کرد. هت تریک نایب قهرمانی هم در مالزی انجام شد و ایران با هفت طلا و سه برنز جایگاهش را حفظ کرد. در دوره سیزدهم اما یکی از سخت ترین رقابت های ووشو در مالزی برگزار شد و ایران نتوانست از نایب قهرمانی اش دفاع کند و با شش مدال طلا، سه نقره و یک برنز به رده سوم رفت. اما دیگر وقت آن رسیده بود که سانداکاران چهره قهرمان به خود بگیرند. اتفاقی که در کازان روسیه افتاد و چین مقابل قدرت ایران سر تعظیم فرو آورد. ایران در مجموع هم عنوان دومی را از آن خود کرد.




الهه منصوریان: جنازه ام هم به جاکارتا برود طلا را می گیرم/ کشتی گیران می دانند فن شهربانو چقدر سخت است


مسابقات قهرمانی جهانی ووشو در سال 2017 یکی از ماندگارترین رقابت ها برای تیم ملی کشورمان شد.میدانی که سانداکاران در آن توانستند چین را از قله قهرمانی به زیر بکشند و در صدر ووشوی جهان بایستند.

الهه منصوریان ووشوکار وزن 52 کیلوگرم اولین کسی بود که مدال طلای ساندا را به دست آورد. او در گفت و گو با «گل» از جو مسابقات و حرف هایی که چینی ها درباره ایرانی ها می زدند صحبت کرد. الهه ووشو از همین الان قول طلای بازی های آسیایی را داد حتی اگر جنازه اش روی زمین برود. او در حالی که خیلی زود به سمیرم رفته بود پاسخگوی سوالات «گل» شد که در ادامه می خوانید.

 

آخر کار خودت را کردی و بدون مچ پا طلا را گرفتی.

بله (خنده). همین الان هم پایم ورم کرده. دکتر گفته پایم را باید عمل کنم اما خودم فکر می کنم بهتر است با فیزیوتراپی خودم را تا بازی های آسیایی بکشانم.تا جاکارتا یک سال مانده و اگر بخواهم عمل کنم شش ماه دوره نقاهت دارم و با نصف سال تمرین نمی توانم طلا بگیرم. این یک سال را تحمل می کنم و بعد از بازی های آسیایی دیگر به فکر سلامتی ام می افتم (خنده).

 

در جهانی کار سختی داشتی؟

فکر نمی کردم جهانی تا این حد سخت باشد. قبلا شنیده بودم که سرمربی چین گفته بود که کار سختی در مبارزه با ایرانی ها دارند و به همین دلیل در 52 بازیکن شان را نفرستاده بودند. هرچند اگر بود هم فرقی نمی کرد چون در لیگ چین او را برده بودم. بعد از مسابقه من هم خیلی از من تعریف کرد و حتی پیشنهاد داد که به تیم شیَن در لیگ چین که خودش سرمربی اش است بروم. اگر این اتفاق بیفتد که خیلی خوب می شود.

 

شیَن همان تیم قهرمان لیگ چین است؟

بله. البته حضورم در این تیم هم مثبت است هم منفی. من می توانم پیشرفت زیادی داشته باشم اما از آن سو آنها هم من را زیر نظر می گیرند و دنبال این هستند که قلق من دست شان بیاید. در هر صورت فعلا منتظریم کادر فنی فدراسیون تصمیم بگیرند که در شیَن بازی کنم یا همان چانگ چونگ.

 

کمی از رقبایت بگو.

در جهانی واقعا همه حریف ها پیشرفت کرده بودند. چینی ها که خیلی از ما می ترسیدند اما به نظرم آمد جایزه خوبی به آنها در تیم ملی داده نمی شود و در ساندا خیلی افت کرده بودند. ولی جالب است که خیلی صریح می گفتند ایرانی ها خیلی قوی هستند و در زمین باورنکردنی حمله می کنند. این ها را مربی چینی خودمان از زبان شان شنیده بود. سبک بازی ما خیلی متفاوت بود. فکر نمی کردیم به این زودی به قهرمانی برسیم.

 

چه چیزی از این مسابقات برایت باارزش تر بود؟

تنها چیزی که از این مسابقات برایم ماند ثبت شدن اسمم در تقویم فدراسیون جهان و افتخاری که با بالا بردن پرچم کشورم کسب کردم، است.

 

خیلی زود هم مدالت را صرف کار خیر کردی.

بله من مدالم را به موسسه خیریه کامرانیه تقدیم کردم و برای حمایت از آنها به فروش گذاشتم. در زندگی یک ورزشکار هیچ چیز باارزش تر از مدالش نیست و انگار فرزند را از مادر جدا می کنی. من گذشته ام را هیچ وقت فراموش نکردم و به همین خاطر تصمیم گرفتم با این کار از آنها حمایت کنم. من تمام مدال هایی که می گیرم را در یک کمد می گذارم و تا زمانی که مدال دیگری اضافه کنم در کمد را باز نمی کنم و هیچ وقت نگاه شان نمی کنم.به همین خاطر احساس کردم اگر این مدال به کمد نرود اتفاق خاصی نمی افتد و وقتی توسط آن بتوانم به افرادی کمک کنم ارزشش خیلی بیشتر می شود و ماندگارتر است. من خودم در شرایط سخت مالی بودم.هرچند اهدای مدال به موزه هم کار قشنگی است.

 

سحر مصیبی کارگردان صفر تا سکو هم بدرقه تان کرد و هم به استقبال تان آمد. خبر داشتی که به فرودگاه می آید؟

نه اصلا نمی دانستم. از دیدنش خیلی خوشحال شدم. ما 2 بامداد به ایران رسیدیم و وقتی به سالن آمدیم دیدیم همه آمده اند. از عوامل صفر تا سکو تا هم تیمی ها و دوستان همه بودند. کلی هم پیام تبریک از مقامات کشور داشتیم که بسیار برای مان خوشحال کننده بود. این پیام ها نشان می دهد که ووشو چقدر پیشرفت کرده و ما ورزشکاران کم فروشی نکردیم و فدراسیون هم در مسیرش خوب حرکت می کند. این پیام ها باعث شد خستگی ام دربیاید. واقعا سنگ تمام گذاشتند. از طرفی 24 آبان هم صر تا سکو اکران سراسری می شود و همه دارند تلاش می کنند تا به نوعی از ما قدردانی شود.

 

از سردار آزمون چه خبر؟ بعد از عمل کردن به قولی که به او داده بودی با هم صحبت نکردید؟

بعد از این که طلا را گرفتم در اینستاگرام نوشتم که به قولم عمل کردم. سردار هم تبریک گفت. او واقعا یکی از ورزشکاران خیلی خوب ماست. من فکر می کردم علی دایی، علی کریمی و مهدوی کیا خیلی خوب بودند. من فوتبال را در دوره عابدزاده خیلی دوست داشت. اما الان هم می بینم ورزشکاران این دوره هم خیلی خوب هستند.

 

البته سردار که خودش را چند وقتی است درگیر سوارکاری کرده.

من چون شهربانو عاشق اسب است این حرف را می زنم. سردار اسبی دارد که عاشق اسبش است. اسب هم حیوان نجیبی است که ارتباط قوی با انسان برقرار می کند. سردار هم دارد تلاشش را می کند تا به چیزی که می خواهد برسد اما امیدوارم هرچه زودتر از این موضوع خارج شود.

 

این همه طرفدار فوتبال هستی، به این فکر نمی کنی که هنوز درب های استادیوم به روی بانوان بسته است !؟

این دیگر شده آرزوی مان. تنها آرزوی ما این است که در ورزشگاه باشیم و از نزدیک فوتبال ببینیم. من می خواست در مسابقه شنبه سردار به ورزشگاه بروم اما به خاطر رقابت خودمان نمی شد. این موضوع دیگر باید حل شود. مردم ما آنقدر فرهنگ بالایی دارند که تصمیمات جدید را بپذیرند. مثلا در والیبال که ما خیلی راحت به سالن رفتیم چه اتفاقی افتاد؟ کم کم با آمدن خانواده ورزشکارها به استادیوم شروع کنند تا راه مناسب پیدا شود. روی این موضوع دیگر خیلی سخت گیری می کنند و خیلی عقب افتادیم.

 

به جهانی برگردیم. عکسی که از شهربانو منتشر شد بازتاب زیادی داشت.

در گزارش فدراسیون جهانی هم به قدرت خاص شهربانو اشاره شد. این فن که حریف را بلند کنی و به زمین بزنی را کشتی گیران می دانند چقدر سخت است. به نظر من آن حرکت، بهترین فن و تصویر کل مسابقات قهرمانی جهان بود. شهربانو شرایط بدنی خیلی خوبی دارد و همه از او می ترسند. شهربانو در زمین به این فکر نمی کند که چه کار کند. او فقط می رود و می جنگد. این در حالی است که شهربانو روحیه خیلی لطیفی دارد.

 

راستی تماشاگران ایرانی زیادی هم به سالن آمده بودند.

بله ماشاءا... تعداد تماشاچی های ایرانی خیلی زیاد بود. روس ها هم به سالن می آمدند اما فقط برای مسابقات خودشان. بعضی از ایرانی ها که آمده بودند دانشجو بودند و با اینکه صبح باید به دانشگاه می رفتند برای حمایت از ما آمدند.

 

از الان برای بازی های آسیایی قول طلا می دهی؟

بله حتما.من در همین لحظه قول می دهم مدال طلا را بگیرم. من برنز و نقره این مسابقات را دارم و این بار جنازه ام هم به زمین برود طلا را می گیرم.